Badanie satysfakcji pracowników

Poprawa zadowolenia pracowników wcale nie musi być skomplikowanym i żmudnym procesem. Poniżej postaramy się przedstawić pewne kluczowe kwestie, które na pewno wzbudzą Państwa zainteresowanie, ale przede wszystkim postaramy się uzmysłowić Wam jak ważne jest słuchanie i angażowanie pracowników.

Sekretny składnik udanego biznesu

Bez klientów nie osiąga się zysków, to wie każdy. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, że to tylko część przepisu na sukces. To, co naprawdę wyróżnia firmę spośród konkurencji i stanowi fundament na którym się opiera, to jej pracownicy. Zadowoleni i usatysfakcjonowani. Kiedy masz silną, dobrze przygotowaną podstawę dla swojej firmy, możesz łatwo budować na niej kolejne poziomy, zdobywać nowych klientów i generować zyski.

Jak więc wraz z pracownikami zbudować silną podstawę dla swojej firmy? Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, że bez zmotywowanych i zaangażowanych pracowników, którzy znają misję firmy i współpracują ze sobą, aby osiągnąć wspólne cele, tak naprawdę nie ma na czym się oprzeć.

Nie można kupić zadowolenia pracowników. Nie da się też zmusić kogoś do odczuwania satysfakcji z pracy. Trzeba skoncentrować się na działaniach mających na celu  stworzenie środowiska, w którym ludzie będą mogli rozwijać się i ewoluować wraz z rozwojem firmy.

Wszystko się zmienia

Czasy się zmieniają, a co za tym idzie, zmianie ulegają czynniki wpływające na satysfakcję. Przyciąganie i utrzymywanie zdolnych i utalentowanych ludzi, nie ogranicza się już tylko do odpowiedniego wynagrodzenia i ewentualnych dodatkowych świadczeń. Pracownicy stają się coraz bardziej zróżnicowani. Różnicują się też Ich potrzeby. Z jednej strony mamy do czynienia ze starszymi pracownikami, z drugiej zatrudniamy tych z młodego pokolenia z zupełnie innymi oczekiwaniami. Stworzenie więzi i utrzymanie zaangażowania działających motywująco i poprawiających samopoczucie każdego dnia, jest wyzwaniem. Staje się też nową, bardzo pożądaną normą.

Gregory P. Smith, będący autorem wielu bestsellerów i mówcą motywacyjnym, uważa, podobnie jak wielu innych w branży, że odpowiedzialność za tworzenie wysokiego poziomu zadowolenia z pracy dla pracowników to jeden z podstawowych obowiązków lidera.

5-stopniowy proces jego autorstwa o nazwie PRIDE (od pierwszych liter anglojęzycznych nazw kroków procesu) pokazuje kierownikom i menedżerom, jak budować bardziej wydajne środowisko pracy.

  1. Zapewnij pozytywne środowisko pracy
  2. Nagradzaj i wyrażaj uznanie
  3. Zaangażuj się i zwiększaj zaangażowanie pracowników
  4. Rozwijaj umiejętności i potencjał swoich pracowników
  5. Stale mierz i analizuj poziom zadowolenia z pracy

Podstawowe wyzwanie to dowiedzieć się czy Twoi pracownicy są zadowoleni. Jak zatem zaangażować pracowników aby się przekonać?

Słuchaj, ucz się i działaj

Nasze odpowiedzi mogą wydawać się proste, ale proces ten wymaga zaangażowania. Firmy, które poświęcają się zwiększeniu zaangażowania i satysfakcji pracowników, odnoszą z tego ogromne korzyści.

Pierwszy krok to po prostu pytaj.

Zapytaj, jak się czują Twoi pracownicy w różnych aspektach swojej pracy, każdego dnia?

Zobacz, jak wahania atmosfery i postaw w miejscu pracy wpływają na Twoją działalność?

Dowiedz się, kiedy i gdzie pojawiają się problemy i omów z pracownikami potrzeby poprawy tej sytuacji.

Drugim krokiem jest uczynienie z tego działania stałego procesu.

Nie wystarczy do tego roczna ocena czy coroczne badanie satysfakcji pracowników.

Zmiany w atmosferze i postawach w miejscu pracy są tak szybkie, że to, co wydarzyło się w zeszłym tygodniu, może zostać zastąpione przez to, co stanie się jutro. Problemy mogą cicho gromadzić się i stać się zabójcą dla wydajności, utrzymania i rentowności.

Kluczem jest ciągły, sprawny (najlepiej anonimowy) proces oceny opinii pracowników. Przekształcanie codziennych informacji zwrotnych w ciągły dialog z pracownikami na temat bieżących sytuacji i wspólnej pracy nad wprowadzaniem ulepszeń, które stworzą lepsze miejsce pracy dla wszystkich, jest sposobem na utrzymanie szczęśliwej, lojalnej i zmotywowanej kadry.

Wybierz odpowiednie rozwiązanie

Oprócz wiedzy dotyczącej procesu, niezbędne jest też posiadanie odpowiednich narzędzi. Wybrane rozwiązanie powinno być nie tylko przyjazne dla respondentów, ale i pozwalać na szybkie i anonimowe odpowiedzi pracowników. Wszystkie te aspekty spełnia HappyOrNot®. Proste w obsłudze, widoczne z daleka i czytelne terminale, pozwalają na szybkie udzielenie odpowiedzi na interesujące nas pytanie. Strona z raportami pozwala na dostęp do wszystkich wyników i umożliwia ich łatwą interpretację. Tak zwany Szybki Widok prezentuje podsumowanie kluczowych wskaźników w postaci przejrzystych wykresów i zestawień a narzędzia do pogłębionej analizy, pozwalają na dostęp do szczegółowych danych, wykresów i zestawień. Wszystko to sprawia, że HappyOrNot® jest idealnym narzędziem dla każdego, kto myśli o badaniach i poprawianiu satysfakcji pracowników.